فرش های فانتزی و مدرن را شاید بتوان خاص ترین نوع فرش ماشینی دانست. فرش فانتزی در حال حاضر در میان مردم جامعه ایران طیف گسترده ای را شامل می شود. انواع فرش طرح ترک، فرش لایت ، فرش 3 بعدی و فرش کهنه نما ( وینتیج ) را می توان در این گروه قرار داد.

اولین ویژگی در انتخاب فرش فانتزی و مدرن این است که این نوع فرش همانطور که از اسمش بر می آید، مناسب فضاهایی با دکوراسیون مدرن است. در چیدمان دکوراسیون مدرن عناصر قرینه بودن و نظم به شکل سنتی آن چندان رعایت نمی شود و در محدوده انواع اشکال هندسی و خطوط پیچیده و ساده خلاصه می‌شوند . به همین خاطر شکل ظاهری فرش فانتزی در یک نگاه کلی، ساده جلوه می‌کند و از این رو می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای اتاق خواب باشند و چون دارای نقوش ریزی نیستند، باعث می شود که در بافت فرش مدرن، نیازی به استفاده از تراکم بالا و تکنولوژی های جدید فرش ماشینی نباشد.

شانه و تراکم این طرح ها معمولا پایین تر از فرش کلاسیک است و معمولا از جنس و مواد اولیه ارزان تر نیز استفاده می شود تا قیمت فرش برای خریداران مقرون به صرفه باشد. نخ خاب معمولا از جنس پلی پروپیلن است. ویژگی بارز این جنس نخ، بدون پرز و بدون حساسیت بودن آن ها است.