الیاف پلی پروپیلن

نخ پلی پروپیلنPolypropylene  یا به اصطلاحPP، یکی از پلیمرهای ترموپلاست از خانواده پلی اولفین ها است که از پلیمریزاسیون زنجیره ای مونومر پروپیلن تهیه میشود. پلی پروپیلن نیمه کریستالی و غیر قطبی است و خواصی شبیه به پلی اتیلن دارد با این تفاوت که سخت تر از آن بوده و دربرابر گرما مقاومتر است.

الیاف پلی پروپیلن بعد از پلی استر، نایلون و اکریلیک، رتبه چهارم الیاف مصنوعی در صنایع تولیدی مختلف را به خود اختصاص داده است. پلی پروپیلن به دو صورت الیاف و نخ در بازار به فروش میرسد و طی فرآیند ذوب ریسی تولید می‌شود.

الیاف پلی پروپیلنی که برای صنعت نساجی تولید می‌شوند دارای وزن مولکولی متوسط و الیاف پلی پروپیلن با استحکام بالا که به عنوان الياف با کارايي بالا توليد مي‌شوند، دارای وزن مولکولي بالا هستند. به عبارت دیگر، شاخص جريان مذاب مناسب درتوليد الياف نساجي 25-15 گرم بر 10 دقيقه و براي الياف با کارايي بالا 5-3 گرم بر10 دقيقه عنوان شده است.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن:

1-منسوجات بی بافت

2-فیلتر های هوا، گاز، روغن، مایعات

3-مصارف بهداشتی

4-تقویت بتن

یکی از جذابیت‌های این الیاف، هزینه پایین تولید و قیمت تمام شده مناسب آن است، به همین علت مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است در سراسر دنیا قرار گرفته است. پس از پلی اتیلن، پلی پروپیلن پرمصرف ترین پلیمر برای تولید پلاستیک در سطح جهان است.

پست های مرتبط