انواع بافت پارچه

پارچه یک لایه انعطاف پذیر متشکل از نخ یا الیاف است. جنس پارچه ها میتواند از الیاف یا نخ طبیعی، مصنوعی یا مخلوطی از هر دو نوع باشد.  بر اساس نحوه قرارگیری نخ یا الیاف درون ساختار پارچه و نحوه درگیری آنها با هم، ساختمان پارچه و خصوصیات فیزیکی آن متفاوت خواهد بود. ساختمان پارچه بر روی خصوصیاتی از جمله زیردست، تراکم، لطافت، خاصیت کشسانی، استحکام و بسیاری از موارد دیگر تاثیر میگذارد. بستگی به اینکه کاربرد نهایی مورد نیاز از پارچه چه باشد، نوع بافت و جنس آن تعیین می شود.

به طور کلی پارچه ها بر اساس نوع بافتشان در سه دسته تاری-پودی، پارچه حلقوی و بی بافت قرار میگیرند.

 

 

 

 

1-پارچه های تاری-پودی(weaving):

پارچه های تاری-پودی بیشترین کاربرد را در تولید انواع منسوجات دارند و به صورت گسترده در پیراهن، کت شلوار، روتختی، رومبلی، منسوجات خانگی و پرده استفاده میشود

این نوع از منسوجات  متشکل از دو دسته نخ تار(warp) وپود(weft) هستند. این دو دسته از نخ به صورت منظم و بر اساس طرح بافت معین و بدون گره به صورت عمود نسبت به یکدیگر قرار میگیرند.

این پارچه ها بر اساس طرح بافت در سه دسته کلی تافته، سرژه و ساتن تقسیم بندی میشوند. سایر طرح های پارچه های تاری-پودی از مشتقات هر یک از این سه دسته هستند.

الف)طرح بافت تافته(plain):

این طرح بافت ساده ترین طرح بافت پارچه های تاری-پودی است که ترتیب قرار گرفتن تارها و پودها در این طرح بافت به صورت منظم و یکی در میان است. در بافت ساده یا تافته بیشترین میزان درگیری میان تار و پود وجود دارد و نخ های تار و پود با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار میگیرند.

 

 

 

ب)طرح بافت سرژه(Twill):

 

در این پارچه که به دلیل داشتن خطوط مورب به کجراه معروف است، تارها و پودها ممکن است به صورت دو در میان یا سه در  میان روی هم قرار بگیرند. جهت قرارگیری خطوط مورب بر اساس طرح بافت میتواند از قسمت پایین سمت راست به سمت بالا چپ امتداد یافته و کجراه به اصطلاح S ایجاد کند، یا از سمت چپ پایین به سمت بالا راست امتداد یابد و کجراه Z ایجاد کند. در شکل زیر شماتیک سرژه 3/2S و  3/2Zنشان داده شده است.

بافت سرژه نسبت به تافته، دارای نخ های شناور بیشتری است و میزان بافت رفتگی آن کمتر است و دارای ساختار بازتری است. پارچه های سرژه در اکثر لباس ها مانند پیراهنی، کت و شلوار، شلوار لی و غیره به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.

 

ج)طرح بافت ساتن(Satan):

در این طرح بافت، تارها و یا پودها در بیشتر سطح پارچه به‌صورت صاف قرار دارند و سطح پارچه به‌صورت صاف و یکنواخت و فاقد کج‌راه دیده می‌شود. این نوع از طرح بافت جزء محبوب ترین طرح‌های بافت پارچه محسوب می‌شود.

مشخصه بافت ساتن چهار عدد (یا بیشتر) نخ پود است که بر روی یک نخ تار شناور است و یا بالعکس. در بافت تار رو (ساتن)، نخ تار در بالای نخ پود قرار می‌گیرد، در حالیکه در بافت پود رو (ساتین) این نخ پود است که بر روی نخ تار قرار دارد. این بافت از جلوه و انعطاف پذیری عالی برخوردار است

 

 

پست های مرتبط