پارچه های آنتی باکتریال

منسوجات آنتی باکتریال:
مراقبت های بهداشتی و سلامتی یکی از بزرگترین دغدغه های انسان ها در دنیای امروز است. از پارچه های آنتی باکتریال برای تولید مدل های مختلف پوشاک استفاده می شود. لباس های زنانه، مردانه، لباس کودک و نوزاد، لباس ورزشی، حوله و حتی لباس زیر از جمله پوشاکی هستند که با استفاده از این نوع پارچه ها تولید می شوند. کالای نساجی، بویژه کالاهای تولید شده از الیاف طبیعی، به دلیل سطح وسیع خود و قابلیت حفظ رطوبت، محیط بسیار خوبی برای رشد میکروارگانیسم ها می باشند. بیشتر مواد نساجی که در حال حاضر در بیمارستان ها و هتل ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.
برای تولید لباس آنتی باکتریال از فناوری نانو استفاده میشود. در واقع لباس آنتی باکتریال، لباسی است که با بهره‌مندی از وجود انواع نانو ذراتی که دارای خاصیت ضد باکتری هستند، تولید می‌شود. پارچه های آنتی باکتریال از رشد و انتقال انواع باکتری ها، قارچ ها، میکروب ها و دیگر ذرات بیماری زا جلوگیری کرده و پس از شستشو نیز خاصیت خود را از دست نمی دهند.
یکی از مزایای پیدایش تکنولوژی نانو در صنعت نساجی تولید این گونه منسوجات است، زیرا افراد با استفاده از این البسه ضد میکروبی، از مزایای ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. به جرأت می‌توان گفت بهترین البسه‌ای که برای استفاده‌های روزانه مناسب هستند، لباس‌های آنتی باکتریال می‌باشند، چرا که کوچک‌ترین خطر و ضرری به پوست بدن نمی‌رسانند. نانو ذرات، در انواع گوناگون وجود دارند که بعضی از آن‌ها از جمله نانو اکسیدها، از خاصیت آنتی باکتریالی برخوردار هستند. کارخانه‌های نساجی و پارچه بافی ها با توجه به کاربرد نهایی مورد انتظار از منسوجات تولیدی، یکی از انواع نانو ذرات آنتی باکتریال را برای تولید پارچه مورد استفاده قرار میدهند.
جالب است بدانید سطح پوست بدن به طور طبیعی پوشیده از باکتری می باشد. این باکتری ها به راحتی به لباس منتقل می شوند و رشد می کنند. به همین دلیل لباس ها پس از مدتی استفاده، بوی بدی به خود گرفته و در بعضی موارد تغییر رنگ می دهند.
استفاده از تکنولوژی نانو در تولید لباس زیر از اهمیت بیشتری برخوردار است. توجه به جنس و کیفیت لباس زیر بیش از سایر لباس ها اهمیت دارد زیرا استفاده از لباس زیر نامرغوب باعث بروز بیماری های پوستی، عفونی، خشکی و حساسیت می شود. به دلیل رطوبت موجود در لباس زیر، باکتری ها و قارچ ها به راحتی رشد کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند، در حالی که لباس زیر های آنتی باکتریال مانع از رشد باکتری شده و از ایجاد بوی بد و لکه نیز جلوگیری می کنند. به همین دلیل در سال های اخیر، لباس های آنتی باکتریال مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته اند.
لباس آنتی باکتریال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی چون موارد زیر می‌باشد:
1-مانع نفوذ و رشد انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.
2-از پوست بدن محافظت میکند و مانع عفونت های پوستی میشود.
3-مانع از بروز انواع حساسیت‌های پوستی می‌شود و خود هیچ حساسیت پوستی را ایجاد نمی‌کند.
4-کمتر از سایر لباس ها کثیف میشوند.

پست های مرتبط